SCHIMBUL DE ULEI LA CUTIA DE VITEZE AUTOMATA?!

SCHIMBUL DE ULEI LA CUTIA DE VITEZE AUTOMATA?!

Foto

Trebuie schimbat uleiul din cutia de viteze automata?

Pe scurt, DA! Preventia este mai ieftina decat reparatia!
Uite cateva detalii despre cutia de viteze automata si motivul pentru care este necesar schimbul de ulei.

De ce trebuie schimbat?

Schimbul de ulei este una dinte cele mai importante activitati pentru un autoturism. De ce? Pentru ca orice mecanism in miscare are nevoie de lubrifiere. In plus la fel ca alte fluide vitale ale autovehiculului, uleiul de transmisie se deterioreaza în timp.

Cutia de viteze este un element foarte solicitat in utilizarea autoturismului. La fiecare schimbare de trepte, uleiul capata diverse reziduuri (aschii de pe pinioane, pilitura de fier) si e supus temperaturilor foarte inalte. Toate acestea ii modifica gradul de oxidare si proprietatile de lubrifiere. Specialistii afirma ca la fiecare 7 °C de peste 80 °C,  gradul de oxidare al uleiului se dubleaza. Unii recurg doar la schimbul uleiului de baie prin metoda traditionala, insa, astfel, nu se inlocuiesc decat 30-40% din ulei si nu „prelungeste” cu mult viata cutiei de viteze.

O cutie automata functioneaza pe baza unor circuite hidraulice, iar lichidul din interior este de fapt lichid similar cu cel de servo-directie. Este un ulei mult mai lichid decat cel din cutia manuala, dar este si supus la o temperatura mai mare.

Cand se realizeaza schimbul de ulei?

Daca v-ati interesat inainte despre aceasta problema, cu siguranta ati primit rapsunsuri diferite. Unii dintre producatorii auto recomanda schinbarea uleiului de transmisie la fiecare 150.000- 200.000 de kilometri, ceea ce este mult, daca stam bine sa ne gandim.

Un sofer obisnuit parcurge intr-un an aproximativ 15.000 kilometri, asa ca operatiunea de schimbare a lichidului de transmisie va fi facuta la aproximativ 6 ani. Cine stie in ce conditii arata lichidul in decursul a 6 ani? De aceea, este bine, ca uleiul de transmisie sa fie schimbat mai devreme, la fiecare 2 – 3 ani sau la fiecare 70.000 kilometri.

Lichidul de transmisie este de cele mai multe ori, de culoare roşie. Pe masură ce se deteriorează, tinde să devină mai închis la culoare  maro/negru. El poate dobandi un miros de ars, care ar putea indica faptul că trebuie schimbat sau că transmisia dezvoltă probleme mecanice.

Inaite de a schimba uleiul

Dupa schimbarea uleiului

Semne ca trebuie sa ilocuiesti uleiul cutiei automate:
  • daca schimbarea treptelor nu se mai face lin
  • vitezele se schimba cu intarziere
  • transmisia produce zgomot în mers şi la schimbarea treptelor de viteză
  • trepidarea cutiei în momentul schimbării vitezelor
  • cutia produce mici şocuri la schimbarea vitezelor
  • daca vezi pe joja de la uleiul cutiei un ulei murdar, noroios, in loc sa fie transparent si curat
  • atunci cand este frig si cutia schimba greu de tot pana cand se incalzeste

Cum se realizeaza schimbul de ulei?

Poti sa iti faci schimbul de ulei la cutia de transfer in orice service auto? Daca service-ul auto este echipat corespunzator, atunci da.

Ce inseamna „echipat corespunzator”?

Producatori auto au sesizat necesitatea unor echipamente speciale pentru schimbul uleiului din cutia de viteze automata. Solicitarea acestora a primit raspuns din partea inginerilor care au creat echipamente performante.

Echipamentele trebuie sa asigure mentenanta atat pentru cutiile de viteze automate cu performante foarte mari, care schimba vitezele foarte rapid, cat si pentru cutiile de viteze automate montate pe vehicule off-road, care schimba vitezele mai lent si au unghiuri de inclinare si cupluri diverse.

Echipamentele efectueaza spalarea componentelor cutiei, dupa care schimba dinamic tot uleiul la o temperatura controlata. De asemenea, unele transmisii automate sunt prevazute cu filtre care trebuie sa fie inlocuite odata cu schimbarea uleiului.

Risti daca nu il schimbi?

Da este un risc! Deoarece caldura afecteaza uleiul din interiorul unei cutii automate, scazand-ui semnificativ proprietatiile de lubrifiere acest proces duce la randul sau la deteriorarea pieselor din cutia de viteze automata.

Ce spun producatorii?

 

Producatorii de cutii automate recomanda schimbul uleiului si al filtrului cutiei automate precizand numarul de kilometri la care se face schimbul precum si tipul de ulei. Cutiile de viteze automate sunt fabricate de cativa mari producatori (ZF, GM, BorgWarner, Getrag, Jatco etc.) conform anumitor cerinte si specificatii ale producatorilor de autovehicule si sunt livrate acestora din urma pentru a fi montate pe autoturisme. Din aceasta cauza apar cele mai multe interpretari gresite in legatura cu intretinerea cutiilor automate.

In concluzie, schimbarea uleiului din cutiile de viteze automate contribuie la prelungirea duratei de functionare a autovehiculului dumneavoastra, dar asta doar daca acesta este schimbat la interalul stabilid de producatori ( 150.000 de kilometii, ca masura de preventie se poate face si la 70.000 de kilometii), pentru ca dupa aceea acesta isi pierede din proprietatiile lubrifiante si poate avea efecte negateve ascupra pieselor din cutia de viteze automata.