Trebuie schimbat uleiul la cutia de viteze automata?
Pe scurt, DA! Preventia este mai ieftina decat reparatia!
Uite cateva detalii despre cutia de viteze automata si motivul pentru care este necesar schimbul de ulei la cutia de viteze.
Când luăm în considerare funcțiile sistemului de transmisie, fluidul de transmisie este o componentă crucială a funcționării sistemului. Sarcina sa este de a lubrifia piesele mecanice, de a menține presiunea fluidului, de răcire, de a preveni oxidarea, de a condiționa garnitura și de a preveni rugina . Deci, per total, are o sarcină foarte importantă de a menține lucrurile să funcționeze fără probleme în cadrul sistemului de transmisie.
De asemenea, ajută la funcționarea supapelor, la frecarea benzii de frână, la conversia cuplului, precum și la lubrifierea angrenajului.
Transmisiile automate sunt susceptibile de a fi deteriorate în timp și, uneori, un proprietar de mașină va descoperi că nicio cantitate de schimbare a lichidului de transmisie nu poate împiedica acest lucru. Cu toate acestea, repararea sau înlocuirea unei transmisii automate este o muncă costisitoare, așa că este mai bine să respectați programul intervalelor recomandate de schimbare automată a lichidului.
De ce trebuie schimbat uleiul la cutia de viteze automata?
Schimbul de ulei la cutia de viteze este una dinte cele mai importante activitati pentru un autoturism. De ce? Pentru ca orice mecanism in miscare are nevoie de lubrifiere. In plus la fel ca alte fluide vitale ale autovehiculului, uleiul de transmisie se deterioreaza în timp.
Uleiul dumneavoastră de viteze lucrează în mod constant pentru a reduce solicitările exercitate asupra cutiei de viteze, menținând-o să funcționeze la apogeu. Dar, la fel ca majoritatea lubrifianților, poate fi necesar să fie schimbat în cele din urmă, altfel acumularea lentă a depunerilor poate sfârși prin a înfunda filtrul cutiei de viteze de ulei și poate deteriora componentele acestuia, ducând la reparații costisitoare.
Cutia de viteze este un element foarte solicitat in utilizarea autoturismului. La fiecare schimbare de trepte, uleiul capata diverse reziduuri (aschii de pe pinioane, pilitura de fier) si e supus temperaturilor foarte inalte. Toate acestea ii modifica gradul de oxidare si proprietatile de lubrifiere.
Specialistii afirma ca la fiecare 7 °C de peste 80 °C, gradul de oxidare al uleiului se dubleaza. Unii recurg doar la schimbul uleiului de baie prin metoda traditionala, insa, astfel, nu se inlocuieste numai 30-40% din ulei si, nu se „prelungeste” cu mult viata cutiei de viteze.
O cutie automata functioneaza pe baza unor circuite hidraulice, iar lichidul din interior este de fapt lichid similar cu cel de servo-directie. Este un ulei mult mai lichid decat cel din cutia manuala, dar este si supus la o temperatura mai mare.
Cand se realizeaza schimbul de ulei la cutia de viteze?
Daca v-ati interesat inainte despre aceasta problema, cu siguranta ati primit rapsunsuri diferite. Unii dintre producatorii auto recomanda schinbarea uleiului de transmisie la fiecare 150.000- 200.000 de kilometri, ceea ce este mult, daca stam bine sa ne gandim.
Un sofer obisnuit parcurge intr-un an aproximativ 15.000 kilometri, asa ca operatiunea de schimbare a lichidului de transmisie va fi facuta la aproximativ 6 ani. Cine stie in ce conditii arata lichidul in decursul a 6 ani?
De aceea, este bine, ca uleiul de transmisie sa fie schimbat mai devreme, la fiecare 2 – 3 ani sau la fiecare 70.000 kilometri.
Lichidul de transmisie este de cele mai multe ori, de culoare roşie. Pe masură ce se deteriorează, tinde să devină mai închis la culoare maro/negru. El poate dobandi un miros de ars, care ar putea indica faptul că trebuie schimbat sau că transmisia dezvoltă probleme mecanice.
Semne ca trebuie sa ilocuiesti uleiul cutiei automate:
- daca schimbarea treptelor nu se mai face lin
- vitezele se schimba cu intarziere
- transmisia produce zgomot în mers şi la schimbarea treptelor de viteză
- trepidarea cutiei în momentul schimbării vitezelor
- cutia produce mici şocuri la schimbarea vitezelor
- daca vezi pe joja de la uleiul cutiei un ulei murdar, noroios, in loc sa fie transparent si curat
- atunci cand este frig si cutia schimba greu de tot pana cand se incalzeste
Cum se realizeaza schimbul de ulei la cutia de viteze?
Poti sa iti faci schimbul de ulei la cutia de transfer in orice service auto? Daca service-ul auto este echipat corespunzator, atunci da.
Ce inseamna “echipat corespunzator”?
Producatorii auto au sesizat necesitatea unor echipamente speciale pentru schimbul uleiului din cutia de viteze automata. Solicitarea acestora a primit raspuns din partea inginerilor care au creat echipamente performante.
Echipamentele trebuie sa asigure mentenanta atat pentru cutiile de viteze automate cu performante foarte mari, care schimba vitezele foarte rapid, cat si pentru cutiile de viteze automate montate pe vehicule off-road, care schimba vitezele mai lent si au unghiuri de inclinare si cupluri diverse.
Echipamentele efectueaza spalarea componentelor cutiei, dupa care schimba dinamic tot uleiul la o temperatura controlata.
De asemenea, unele transmisii automate sunt prevazute cu filtre care trebuie sa fie inlocuite o data cu schimbarea uleiului.
Risti daca nu il schimbi?
Da este un risc! Deoarece caldura afecteaza uleiul din interiorul unei cutii automate, scazand-ui semnificativ proprietatiile de lubrifiere acest proces duce la randul sau la deteriorarea pieselor din cutia de viteze automata.
Ce spun producatorii?
Producatorii de cutii automate recomanda schimbul uleiului si al filtrului cutiei automate precizand numarul de kilometri la care se face schimbul precum si tipul de ulei.
Cutiile de viteze automate sunt fabricate de cativa mari producatori (ZF, GM, BorgWarner, Getrag, Jatco etc.).
Conform anumitor cerinte si specificatii ale producatorilor de autovehicule si sunt livrate acestora din urma pentru a fi montate pe autoturisme.
Din aceasta cauza apar cele mai multe interpretari gresite in legatura cu intretinerea cutiilor automate.
In concluzie, schimbarea uleiului din cutiile de viteze automate contribuie la prelungirea duratei de functionare a autovehiculului dumneavoastra.
Asta doar daca acesta este schimbat la interalul stabilid de producatori ( 150.000 de kilometii, ca masura de preventie se poate face si la 70.000 de kilometii), pentru ca dupa aceea acesta isi pierede din proprietatiile lubrifiante si poate avea efecte negative ascupra pieselor din cutia de viteze automata.
Poate te interesază și:
Bună ziua, am o cutie automată JATCO la un frilander 1 an 2002, vași ruga să-mi spuneți și mie câți litri de ulei merge la cutie, tipul de ulei, și dacă cutia are vreun filtru ce trebuie schimbat, Mulțumesc!
Am un bmw 740D
Cand Apas pedala de acelaratie , imi vinreaza spatele la masina mam dus la un mecanic , si mia zis ca trebuie Sa schimb uleiul din cutie , si intrevarea mea e oare e CutiA de viteza sau trebuie dor sa ii fac schimbu de ulei ?
Bine ziua, dețin un autoturism Kia ceed, din 2009, cu cutie automata. In prezent are 51.000 km, și schimbă vitezele la fel de lin că în prima zi când am cumpărat-o. Mă întreb dacă ar cam fi timpul sa ii schimb uleiul de la cutie, ce mă sfătuiti? Daca da, cat ar costa aceasta operațiune cu uleiul dvs? Mulțumesc.